Italiaanse modeNieuwsStile Italiano

La Squadra Azzurra in shirts van kokosnootschillen

We zeggen niets geks als we stellen dat Italië wereldkampioen mode is maar toch hullen de voetballers van La Squadra Azzurra zich al tien jaar in Duitse Pumashirts. En dat terwijl er zoveel mooie Italiaanse sportmerken zijn. Een beetje beschamend vinden we dat eigenlijk. Konden roemruchte klassiekers als Kappa, Lotto of Diadora de Italiaanse voetbalbond niet overtuigen met hun ontwerpen?

Waarschijnlijker is dat Puma tien jaar geleden en nu nog steeds de hoogste bieder is. 12,5 miljoen per jaar betalen ze de bond. Alleen in de periode rond het EK in 2000 koos de Italiaanse voetbalbond korte tijd voor het Italiaanse Kappa. Daarvoor miste Roberto Baggio zijn penalty in een shirt van Nike tijdens de finale van het WK 1994.

Het nieuwe Puma shirt van de Squadra Azzurra
Het nieuwe Puma shirt van de Squadra Azzurra (klik om te vergroten)

Shirts van kokosnootschillen

Deze week presenteerde Puma de nieuwe shirts voor het elftal, speciaal ontworpen voor de FIFA Confederations Cup dit jaar. Het tenue wordt donderdag voor het eerst gedragen in een oefenduel tegen Brazilië. Het voetbalshirt is gemaakt van 100% recyclebaar polyester en zogenaamd Coconar, wat onder andere gemaakt is van kokosnootschillen! Door de optimale vochtregulering raken de mannen niet snel oververhit meldt het persbericht. Dat is met temperamentvolle Italianen geen overbodige luxe denken we.

Verder lezen we over hippe nieuwe design-elementen en een shirt dat een sterk gevoel van nationale trots herbergt. Dat klinkt toch gek als een Duitse fabrikant dat zegt over Italiaanse voetbalshirts.

Gelukkig verwijst de keeperstrui (geen shirt) nog steeds naar de successen van het Italiaanse voetbal. De legendarische doelman Dino Zoff keepte namelijk in een echte trui in gedistingeerd grijs.

Keeperslegende Dino Zoff speelde in een echte grijze trui
Keeperslegende Dino Zoff speelde in een echte grijze trui

Geldkwestie

In de voetbalwereld telt romantiek al lang niet meer en design delft het onderspit tegen het grote geld. Puma betaalt dus ieder jaar 12,5 miljoen en looft ook nog een keer een bonus uit als het elftal kampioen wordt. In 2006 was dat vier miljoen euro en die pakte de selectie dus lekker mee zoals u weet.

De Duitsers zijn echter niet gek. “Voor Puma is het contract met het Italiaanse elftal het allerbelangrijkste” verklaarde voormalig Puma-president Jochen Zeitz ooit. “Het Italiaanse elftal straalt meer uit dan het Duitse elftal omdat Italië meer geassocieerd wordt met mode en klederdracht. Bovendien worden er nauwelijks tenues van Duitsland buiten Duitsland verkocht, terwijl de Italiaanse shirts in de hele wereld over de toonbanken gaan”

[divider][divider]

Bliksem

Net als toen de paus aftrad gaf een hogere macht ook in deze kwestie een teken van boven. Op weg naar de wedstrijd in Genève tegen Brazilië, werd het vliegtuig met daarin de voetballers (en de nieuwe shirts), vlak voor de landing getroffen door de bliksem…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button