Italiaanse restaurants hebben geen last van de crisis

Italiaans eten zit nog steeds in de lift, niet alleen thuis maar ook buiten de deur. De Italiaanse horeca in Nederland staat niet stil. Het adviesbureau Van Spronsen & Partners publiceerde er onlangs een rapport over. De conclusie is dat het aantal restaurants groeit en ook de verscheidenheid. Nieuwe ‘restaurantconcepten’, zoals dat tegenwoordig heet, doen het goed want met de Italiaanse keuken kan je immers alle kanten op. 

De Italiaanse restaurants kenden in 2013 de sterkste groei van alle restauranttypen in Nederland. Er kwamen 55 nieuwe Italiaanse restaurants bij. Over een periode van vijf jaar groeide het aantal Italiaanse restaurants met bijna 14%. Deze positieve ontwikkeling wordt mede veroorzaakt door de opkomst van Italiaanse ‘fast casual’ concepten. Desondanks staat de gemiddelde besteding wel onder druk. 

Verhollandste panini bij het tankstation

Verhollandste panini bij het tankstation

Italiaanse lifestyle zorgt voor groei

Bij het tankstation koop je geen broodjes meer maar panini. We hebben het niet meer over een bak koffie maar nemen een ‘latte’ of ‘macchiato’ en dan we hebben het nog niet over de populariteit van de Italiaanse luxe merken als Prada en Gucci of de Vespa. En wie dronk er tien jaar geleden al Aperol of Limoncello?  Naast de groeiende populariteit van verschillende Italiaanse merken is de opkomende Youth Food Movement van origine Italiaans, u las er al over in de herfst-editie van onze krant (lees deze editie). Deze jongeren maken zich sterk voor een eerlijker en gezonder voedselsysteem en krijgen een steeds grotere stem in de politiek en het bedrijfsleven.

Opkomst fast casual concepten en de authentieke Italiaanse keuken

De opkomst van de ‘fast casual’ concepten is ook belangrijk. Deze restaurantformules sluiten goed aan bij eenpersoonshuishoudens en een drukke levensstijl.

Bij de Spaghetteria (Amsterdam) draait het om één ding. De verse, zelfgemaakte pasta’s

Bij de Spaghetteria (Amsterdam) draait het om één ding. De verse, zelfgemaakte pasta’s

Restaurants die echt authentiek Italiaans willen koken met een hoge kwaliteit, zoals de namen in deze lijst,  beginnen zich steeds meer te onderscheiden. Dat doen ze door service, inrichting, en  klassieke streekgebonden gerechten. Het rapport verwacht dat Italiaanse restaurants in de culinaire top zullen toenemen.

Download het complete rapport 2013 via deze link.
In 2009 maakte het bureau een soortgelijk rapport dat via deze link nog steeds te downloaden is.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*