Gaat Italië dan nu echt aan de Big Mac?

Italië is een van de weinige landen waar Mc Donalds geen doorslaand succes werd. Als tegenhanger van het fastfood ontstond in Italië zelfs de slowfood-beweging, die wereldwijd nu meer dan 100.000 aanhangers kent. De Italiaanse jongeren houden natuurlijk best van een snelle hap, maar toch grijpen ze sneller naar een traditionele pizzapunt, een broodje porchetta of een ander culinair vluggertje. Keuze genoeg uiteraard en laten we eerlijk zijn, veel lekkerder.

Maar nu is het crisis en tijden veranderen. Mc Donalds denkt dat Italië nu wel rijp is voor een snelle en vooral goedkope burger. Het concern wil meer dan 100 nieuwe vestigingen openen omdat het voorziet dat Italië de komende tijd een groeimarkt zal zijn.

Jeugdwerkloosheid

Smaakliefhebbers zullen niet gelukkig zijn met het plan maar Italiaanse jongeren kunnen wel een baan gebruiken. Bijna 40% zit zonder werk! En dat terwijl het totale werkloosheidscijfer van Italië zelfs onder het Europese gemiddelde ligt. De minister van sociale zaken heeft dus al gezegd erg blij te zijn met de 350 miljoen dollar die Mc Donalds uittrekt voor de nieuwe restaurants en om meer dan 3.000 nieuwe medewerkers aan te nemen.

Het bedrijf heeft onder andere een TV-spot (zie onder) gelanceerd die het imago van de keten voor werkzoekenden moet veranderen. De vakbonden zien de spot enkel als publiciteitsstunt en laken de tijdelijke contracten en onregelmatige werkuren waartoe het bedrijf zijn medewerkers dwingt.

De Mc Italy leverde in 2010 nog felle protesten op

De Mc Italy leverde in 2010 felle protesten op.

Mc Donalds in Italië

De eerste vestiging in Rome opende na lange discussies en een felle juridische strijd in mei 1986 aan de Piazza di Spagna, vlakbij de Spaanse Trappen. Aan de opening was zelfs een referendum voorafgegaan, waarbij net iets meer dan de helft van de Romeinse bevolking instemde met de komst de hamburgerketen. De opening werd allesbehalve met gejuich onthaald. Tegenstanders schreeuwden dat de uitslag van het referendum gemanipuleerd was door zwaar lobbywerk en dat de komst van de hamburgerketen het einde van de traditionele Italiaanse keuken zou betekenen. Woedende burgers protesteerden bij hun politici. Anti-McDonald’s-groepen organiseerden protestmarsen. Op straat werd zelfs gevochten. De regering kreeg officiële vragen om het restaurant te sluiten.

Zover kwam het niet maar McDonald’s moest zich wel fors schikken naar de wensen van de overheid. In de buurt van monumenten – in Rome dus haast overal – werd de keten verplicht een discrete goud- of anderskleurige versie van haar felle geel/rode logo op hun gevel te voorzien, zodat dit nauwelijks opviel in de omgeving. Behalve publicitaire beperkingen kreeg de keten ook af te rekenen met de uiterst strenge Romeinse bouwvoorschriften die zelfs bepalen welke kleur je gevel moet krijgen, wat je er eventueel aan mag bevestigen, hoe en met welke materialen je dat doet.

Deze vestiging moest plaatsmaken voor het Italiaanse Prada

Weerstand

De weerstand tegen het bedrijf is er nog steeds. Roberto Burdese, voorzitter van de Slow Food vereniging liet weten de uitbreiding met lede ogen aan te zien. Oktober 2012 moest de Milanese vestiging in de bekende Galleria Vittorio Emanuele II nog plaatsmaken voor een nieuwe Pradawinkel.

 

De Mc Olive all’Ascolana

Wij onze Mc Kroket, Italianen de Mc Olive all’Ascolana

In de Italiaanse Mc Donalds zie je soms opvallende gerechten op het menu, authentieke lokale snacks. In sommige vestigingen kan je bijvoorbeeld de bekende gefrituurde olijven krijgen uit De Marken, de Olive all’ascolana.  Of bijvoorbeeld Bocconcini di Parmigiana en gefrituurde garnalen.

Lees ook: Driesterren hamburgers bij de Italiaanse Mc Donalds.

De wervingreclame voor nieuw personeel voor Mc Donalds Italië

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*