Wie koopt de allerlaatste Alfa 159?

Als echte Italiëliefhebber komt er natuurlijk geen Duitser of Fransman laat staan Koreaan voor de deur te staan. Genoeg om uit te kiezen, maar dan wel in het segment van de kleine auto’s. Dat is dan ook waar de Italianen nog steeds op hun best zijn. In de middenklasse blijft het moeilijk en ook in het luxe segment hebben modellen als de Alfa Romeo 164, 166 of de Lancia Thesis ondanks het schitterende design nooit potten kunnen breken.

De Alfa Romeo 156 was wel een succesvolle middenklasser. Op zijn opvolger, de 159, lag bij voorbaat een grote druk maar toen het model getoond werd aan de pers waren de complimenten ruim bemeten. Wat een mooie wagen!
Il Giornale kan zich nog de sensatie van het rijden in de nieuwe 159 herinneren. Een echte koppendraaier zoals dat heet. Soms staken  voorbijgangers zelfs spontaan de duim op met een grote glimlach. De wagen leek klaar om het succes van zijn voorganger voor te zetten, de recensies waren goed, prima rij-eigenschappen, kortom een heerlijke wagen.

Criticasters hadden echter al wat op- en aanmerkingen op het model. De auto was eigenlijk veel te zwaar om goed vooruit te komen met iets minder krachtige motoren. Ook hadden de echte “Alfisti’ moeite met het onderstel dat van General Motors afkomstig was. Hij was iets meer op comfort gericht, stuurde wat minder scherp dan de 156. De crisis en de grote problemen bij dealers en importeur deden de verkoop vervolgens ook geen goed.

Er rijden inmiddels veel mooie 159’s op de weg maar helaas zijn veel te weinig autokopers voor zijn looks gevallen om van een succes te spreken. De grote Fiat-baas Marchionne zou het model ‘off the record’ zelfs een mislukking hebben genoemd.

De nieuwe Alfa Romeo Giulia
Het Engelse autoblad Carmagazine tekende op basis van een aantal aanwijzingen deze nieuwe Giulia. Wat ons betreft geslaagd!

De opvolger, met de legendarische naam Giulia, had er eigenlijk dit jaar al moeten staan maar dat wordt pas 2014. De Fiat-top gaf als reden dat ze zich geen slecht verkopend model in dit segment meer kunnen veroorloven en dat alles aan de auto daarom perfect moet zijn. En zo ver was het nog niet.

Opmerkelijk genoeg werd ondanks het ontbreken van een opvolger de 159 vorig jaar geruisloos uit productie gehaald. In de fabriek worden nu Panda’s gemaakt. Net voor het einde rolden er in oktober nog wel een flink aantal exemplaren van de band om ook in 2012 nog te kunnen verkopen.



Haast u dus naar de dealer nu het nog kan want ze zijn bijna op een hand te tellen. Op de diverse autosites zien we nog hooguit 20 nieuwe exemplaren. Die zijn flink afgeprijsd, van alle opties voorzien, alle kinderziektes zijn er uit en misschien duurt het nog wel drie jaar voor de opvolger te bestellen is. U rijdt met deze ‘bella’ voorlopig dus nog het nieuwste model!