Teylers Museum verwerft bijzondere Italiaanse tekening van Maerten van Heemskerck

Teylers Museum heeft een onbekende en bijzondere tekening kunnen aankopen van Maerten van Heemskerck (1498-1574), een van de invloedrijkste Nederlandse kunstenaars uit de 16de eeuw. Het betreft Vier engelen met emblemen van paus Leo X, naar de 16de eeuwse Italiaanse schilder Giulio Romano. Van Heemskerck vervaardigde de tekening tijdens zijn verblijf in Rome in 1532-36. Er zijn van hem bijna geen tekeningen naar Italiaanse kunst bewaard gebleven, terwijl dat duidelijk wel een inspiratiebron voor hem was.

De tekening is vanaf 1 november te zien in het museum en vormt een mooie aanvulling op de tentoonstelling Rafaël, die nog t/m 6 januari 2013 loopt.

Engeltjes
De tekening toont vier engeltjes. Twee dragen de pauselijke tiara een derde houdt een lint vast en een vierde steekt zijn bovenlijf door een grote ring met een geslepen steen. Van Heemskerck heeft de engeltjes nagetekend van een wand in de Sala di Costantino, een van de zogenaamde Stanze (kamers) van Rafaël in het Vaticaans paleis. Dit vertrek werd na de dood van Rafaël in 1520 door zijn leerlingen Giulio Romano en

Gianfrancesco Penni beschilderd naar tekeningen van de meester.

Meekijken met de meester
De toenmalige paus Leo X, afkomstig uit het geslacht de’ Medici, liet het Medici-wapen en andere Medici-emblemen, waaronder de ring met geslepen steen, veelvuldig afbeelden. “Een tekening als deze laat op een prachtige manier de grote fascinatie van Nederlandse kunstenaars voor het werk van hun Italiaanse collega’s zien,” aldus hoofdconservator Michiel Plomp. “We kijken direct mee over de schouder van Van Heemskerck terwijl hij de Italiaanse renaissancekunst als het ware opzuigt.”

Maerten van Heemskerck

Maerten van Heemskerck

Italiaanse tekeningen
Behalve Nederlandse tekeningen bezit Teylers Museum ook een uitzonderlijke verzameling Italiaanse tekeningen, met onder andere werk van Michelangelo en Rafaël. Van laatstgenoemde is momenteel een grote tentoonstelling te zien in het museum. De verworven tekening is een schoolvoorbeeld van een ‘cross-over’ tussen de Italiaanse en de Nederlandse tekeningen.

Het museum bezit een voorstudie van Rafaël die ook voor de Vaticaanse Stanze is gemaakt en voor dezelfde paus. Visueel is die samenhang ook direct zichtbaar omdat zowel op de tekening van Van Heemskerck als op die van Rafaël de Medici-ring prominent wordt getoond. De recente aanwinst is daarmee voor Teylers Museum een dubbele voltreffer.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*