Renovatie Colosseum begint december 2012

Het Colosseum in Rome is hoognodig toe aan een grondige renovatie maar de overheid kon de kosten niet dragen. Bijna twee jaar geleden verscheen daarom schoenenmiljardair Diego Della Valle (zie foto), eigenaar van Tod’s op het toneel die een overeenkomst sloot met de gemeente, om het gebouw voor  25 miljoen euro op te knappen. Della Valle heeft nu laten weten dat alle voorbereidingen op schema liggen en dat de werkzaamheden over een paar weken beginnen. Hij zei tevens dat hij hoopte dat er meer ondernemers investeren om in deze moeilijke tijd het Italiaanse cultureel erfgoed te beschermen.

Het logo van Tod's komt op de entreekaarten

Het logo van Tod’s komt op de entreekaarten

Jaar te laat
Diego Della Valle had al een jaar geleden een start willen maken maar er was de nodige oppositie tegen het plan. Veel Italianen vreesden dat de miljardair het historische monument wilde commercialiseren, ondanks zijn toezegging geen grote billboards op de hangen tijdens de restauratie. Hij liet weten alleen maar te willen helpen om het culturele erfgoed van Italië te beschermen. Toch bedong Tod’s wel om een logo op de steigers te plaatsen en op de entreekaartjes. Tevens wilde hij exclusieve toegang voor hem en zijn gasten.

Het amfitheater in de Italiaanse hoofdstad werd in het jaar 80 na Christus onder keizer Vespasianus gebouwd, onder andere voor gladiatorengevechten. Inmiddels is het gebouw ernstig vervuild en beschadigd door trillingen die worden veroorzaakt door een metrolijn, die vlakbij het antieke bouwwerk rijdt.

De versteviging en reiniging van het gebouw gaat naar verwachting twee tot drie jaar duren. In de tussentijd blijft het Colosseum wel open voor toeristen.



Ook Venetië zoekt geld voor restauraties
De enorme bezuinigingen van de Italiaanse regering treffen ook de fondsen voor de restauratie van cultureel erfgoed. Venetië zoekt daarom private sponsoren voor de restauratie van onder meer de Brug der zuchten (Ponte dei Sospiri), het Dogepaleis ( Palazzo Ducale) de Rialtobrug en de  Campanile van Venetië, de prominente klokkentoren op het San Marcoplein.

De Rialtobrug met op de achtergrond het Fondaco dei Tedeschi

De Rialtobrug met op de achtergrond het Fondaco dei Tedeschi

Modemerken investeren in cultureel erfgoed
De oprichter van het kledingmerk DieselRenzo Rosso heeft al aangeboden de restauratie van de uit 1591 stammende Rialtobrug te sponsoren. Meer dan 60.000 bezoekers per dag (!) hebben de conditie van de brug geen goed gedaan.

In 2008 kocht Benneton het voormalig handelshuis Fondaco dei Tedeschi vlakbij de Rialtobrug in Venetië, dat tot vier jaar geleden dienst deed als het hoofdkantoor van de posterijen. Het kledingconcern vroeg architect Rem Koolhaas om het pand uit de dertiende eeuw te verbouwen tot een Benneton ‘megastore’ (Lees meer)

Het mode-conglomoraat van Francois Pinault (o.a de merken Gucci, Balenciaga and Stella McCartney) kocht al eerder het Palazzo Grassi en verbouwde dat tot een museum waar dit najaar de eerste tentoonstelling werd gehouden.
Ook merken als Bulgari, Replay, Palazzetti en Prada investeren in historische gebouwen in Venetië.

UPDATE Januari 2013
Modehuis Fendi gaat de restauratie van de Trevifontein in Rome betalen.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*