Italië in de reclame

Italië is vaak in de Sterblokken te zien. Niet voor niets want ook reclamemakers voor oer-Hollandse producten kennen het ijzersterke imago van Italië, met name als het om eten, mode en design gaat. Ze associëren er dus op los om het product net even die extra schwung te geven. Vervolgens halen de reclamebureaus ook alle stereotypen uit de kast om het juiste gevoel over te brengen.

hak pastagroenten

Il Giornale viel de laatste tijd een paar spotjes op. Bijvoorbeeld die van Hak waarin Martine Bijl vanzelfsprekend de groe(n)ten doet. Het decor ziet er met de cipressen Toscaans uit. In de potten zit zogenaamde pastagroente. De groentefabrikant stelt dat dit de eerste kant-en-klare pastasaus is met veel groenten. De pot PastaGroenten van 710 milliliter saus bevat 520 gram groenten.  Zo krijg je met PastaGroenten in een handomdraai de voorgeschreven 200 gram groenten per dag binnen, zo zegt Hak. Il Giornale betwijfelt of de pot in de Italiaanse supermarkt zou verkopen.

Vervolgens hebben we de zoutjes van Chio Bistrello. Ook hier worden weer de bekende items uitvergroot. Volgens de acteur in de spot zit het goede Italiaanse eten, het temperament en zelfs de cultuur allemaal in de zak met zoutjes. Dat is toch knap. Het kan dan ook bijna niet anders of er moet een hogere macht aan te pas zijn gekomen. De paus zit in ieder geval in het complot want die wordt door de acteur in de spot bedankt voor het heerlijke zoutje.

Bij Grand d’Italia is de associatie met het land een stuk logischer. Deze producent is weliswaar Nederlands maar de pasta wordt wel in Italië gemaakt.  Wat dat betreft heeft het merk genoeg recht van spreken in de spot alhoewel in Italië zelf niemand het merk kent. De reclame brengt volgens ons nog het meest authentieke Italiëgevoel over.

bertolli pastasaus

Dat we de reclame niet altijd hoeven de geloven is genoegzaam bekend bij de moderne kritische consument. Als het om Italië gaat spande Bertolli (tot voor 2008 geproduceerd door Unilever) al eens de kroon. Onderzoek van het programma de Keuringsdienst van waarde liet ooit zien dat de gezellige oma’s niet Italiaans maar Spaans waren net als de fabriek waar de saus zogenaamd gemaakt zou zijn. De Italianen die hun oordeel gaven over de spot waren teleurgesteld dat er een ouderwetse fabriek werd getoond terwijl men juist trots is op de moderne productiemethoden van typisch Italiaanse producten.

Vrij nieuw is de reclamespot van de Volkswagen Transporter (het Volkswagenbusje in de volksmond). In deze spot niet veel uitvergrote stereotypen, op de temperamentvolle Italiaanse ijsverkoper na,  maar wel een erg leuk decor en verhaallijn.

(on)betrouwbare auto’s

Volkswagen maakte voor de Polo al eerder een spot met Italiaans thema alleen dan een stuk minder positief. Het zogenaamd onbetrouwbare imago van Italiaanse auto’s wordt subtiel gebruikt om de kijker van de, wederom zogenaamde, betrouwbaarheid van de Polo te bevestigen. We kunnen het als Italiëfans in dit kader niet nalaten dat uit alle statistieken blijkt dat Duitse auto’s net zo vaak, of misschien wel vaker, als Italiaanse auto’s met pech langs de weg staan.

En tot slot, deze is al wat ouder maar willen we u toch niet onthouden. Een grappige spot van de LOI onderaan deze pagina.

Alle genoemde spots (lees meer)

Albert Heijn

Opgenomen in Bagnioreggio

Spot van de Pastagroenten van Hak

De zoutjes van Chio Bistrello

Grand d’Italia

Spaanse dames in de spot van Bertolli

Het Volkswagenbusje

Volkswagen Polo

LOI

MC Donalds

3 reacties

  1. De GrandItalia reclames lijken wel op die van Barilla. Vandaag de tagliatelle gehad, was wel ok, maar miste wel iets al weet ik niet wat (kan natuurlijk ook psychisch zijn)

  2. Grand’ Italia is een merk van Star. Geen Italiaan kent Grand’Italia maar Star daarintegen wel! Star is toch echt een heel bekend merk in Italie

  3. Wat een leuk en goed artikel, ik heb ervan genoten. Er wordt een hoop onzin verkocht over (de rug van) Italië! Saluti da Verona

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*