Amerikaanse olijfolieproductie gevaar voor Italianen

Het olijvenplukseizoen is weer aanstaande. Il Giornale mocht vorige week tijdens een proeverij al genieten van piepjonge heldergroene olie uit Apulië (Puglia), die pas vier dagen in de fles zat. Wat een sensatie.

De Italiaanse olijfolieproducenten moeten de komende jaren wel flink doorplukken want de olijfboom blijkt net als druiven ook goed te groeien in Californië. Er is daar ongeveer 30.000 hectare olijfbomen. De Amerikanen willen een aanval doen op de dominante positie van Italiaanse olie op de Amerikaanse markt. Dat schrijft de Californische vestiging van onze eigen Rabobank in een rapport. 5% willen ze binnen 5 jaar veroveren van de op twee na grootste olijfoliemarkt ter wereld.

Amerikaanse olijfolie uit Californie

99% van de olijfolie die Amerikanen consumeren komt nu nog voornamelijk uit Europa, de helft daarvan is Italiaanse olie en binnen het segment van de hoogste kwaliteit is het aandeel nog groter. De Rabobank verwacht dat de markt wel met 2,5 % zal groeien, maar als de Amerikanen ook olie van de beste kwaliteit (Extra Virgine) gaan maken komt het Italiaanse aandeel onder druk.

logo Amerikaanse olijfolie

Sushi met Italiaanse olijfolie
De concurrentie komt tegenwoordig ook al uit landen als Marokko, Tunesië, Australië en Chili. Maar Italiaanse producenten zitten niet stil. De organisatie Unaprol promoot op dit moment de Italiaanse olie met een reclamecampagne in Nederland en andere Noord-Europese landen. Wij spraken vorige week een Italiaanse producent die succesvol exporteerde naar Japan. Een land dat totaal geen olijfolietraditie kent, maar waar ze nu wel smullen van smaakvolle olijfolie over de sushi!

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*