Steeds meer kleine Italiaanse koffiebranders ook hier te koop

Italianen kennen een rijke koffiecultuur. Het gaat zoals in veel andere landen echter niet om de kwantiteit maar de kwaliteit. Qua liters staan de Scandinaviërs (ruim 4 kopjes per dag) fier aan kop en ook wij Nederlanders drinken meer dan gemiddeld (zo’n drie per dag) . Italië staat in de lijst van koffie-exporteurs wel in de top van de internationale ranglijst. Meer dan 700 branderijen exporteren voor zo’n 2,6 miljard euro. Lavazza is de grootste en verder domineren Segafredo, Kjs/Kraft, Illycaffè, Café do Brasil en Suchard de markt.

Dan blijven er nog steeds bijna 700 kleinere locale en regionale branders over, vele met een rijke historie. In Il Giornale van december leest u over sterke familiebanden in Italië en die zijn ook in het bedrijfsleven zichtbaar. Italië scoort het hoogst op dit punt in Europa met bijna 93% familiebedrijven. In Nederland is driekwart van de bedrijven in eigendom van de familie. Het zijn overigens niet alleen de kleine bedrijven, ook veel multinationals worden nog geleid door de oprichters en/of nazaten daarvan. Benetton, Barilla, Ferrero, en Zegna zijn bekende voorbeelden.

Wat betreft de koffiebranders kent iedere regio zijn eigen kleine branders maar de meeste bevinden zich in de Noordelijke provincies. Het leuke is dat met de komst van internet en de grotere interesse voor kwaliteitskoffie in ons land,  Nederlandse importeurs nu op zoek gaan bijzondere merken met specifieke kwaliteiten en een rijke geschiedenis.

Elke ochtend om 4 uur wordt de bonen gebrand

Italiëkoffie 

Italiëkoffie is zo’n importeur maar we kunnen ook vele andere gepassioneerde ondernemers noemen zoals C2CU (met o.a. het merk Bristot) of Manuel Caffè.
Italiëkoffie is importeur van Elena Caffè uit San Remo waar dus niet alleen mooi wordt gezongen.
Al bijna 150 jaar, bijna net zolang als Italië bestaat, wordt er koffie gebrand. Sebastiano Elena had een grote passie voor koffie en besloot in 1863 een koffiebranderij te starten die zich puur op kwaliteit richtte. De branderij bleef al die jaren in handen van de familie en zoals u misschien weet hechten Italianen aan tradities. Zijn zonen, Luigi and Pietro, zijn kleinzonen en neven Ernesto and Pietro,

Het DNA van Sebastiano zit in de genen van zijn opvolgers gebrand. De ambachtelijke werkwijze heeft men altijd gekoesterd, ook toen een aantal medewerkers het bedrijf het bedrijf begin jaren 70 van de vorige eeuw overnam.

Elke morgen om 4 uur worden de koffiebonen gebrand in een op olijvenhout gestookte oven. De bonen zijn geselecteerd op hun kwaliteit en zonder toevoegingen gebrand. Van wat vet om ze mooier te laten glimmen moeten ze bij Elena niets weten en al evenmin van water om gewicht de winnen. Elke 10 minuten worden de bonen door de meesterbrander gecontroleerd. De temperatuur van de oven wordt constant op 300 graden gehouden, waardoor de bonen langzamer en tot op de kern gebrand worden.
Volgens Italiëkoffie wordt in de meeste branderijen op hoge temperatuur gedurende een korte tijd gebrand, waardoor alleen de oppervlakte van de boon wordt gebrand. De gebrande bonen worden vervolgens 24 uur bewaard in jute zakken, waarna ze verpakt worden en direct naar Nederland worden gestuurd. Het merk maakt verschillende melanges van Arabica en Robusta bonen.
Zelf de proef op de som nemen kan bij www.italiekoffie.nl


Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*