mc donalds in Italie
mc donalds in Italie

3 sterren hamburgers bij de Italiaanse Mc Donalds.

Bij Mc Donalds in Italië gaat een van de meest gerenommeerde chef-koks aan de slag. De met 3-Michelinsterren onderscheiden Gualtiero Marchesi gaat echter geen hamburgers bakken of aan het loket staan voor je Happy meal, nee, hij heeft speciale hamburgers voor fijnproevers ontworpen. Ook wordt er tot 15 november Tiramisu van zijn hand geserveerd.

Italië is een van de weinige landen waar Mc Donalds geen doorslaand succes werd. Als tegenhanger van het fastfood ontstond in Italië zelfs de slowfood-beweging, die wereldwijd nu meer dan 100.000 aanhangers kent. De Italiaanse jongeren houden natuurlijk best van een snelle hap, maar toch grijpen ze vlugger naar een traditionele pizzapunt, een broodje porchetta of een ander culinair vluggertje, keuze genoeg uiteraard.

De Vivace burger

De eerste vestiging in Rome opende na lange discussies en een felle juridische strijd in mei 1986 aan Piazza di Spagna, vlakbij de Spaanse Trappen. Aan de opening was zelfs een referendum voorafgegaan, waarbij net iets meer dan de helft van de Romeinse bevolking instemde met de komst de hamburgerketen. De opening werd alles behalve met gejuich onthaald. Tegenstanders schreeuwden dat de uitslag van het referendum gemanipuleerd was door zwaar lobbywerk en dat de komst van de hamburgerketen het einde van de traditionele Italiaanse keuken zou betekenen. Woedende burgers protesteerden bij hun politici. Anti-McDonald’s-groepen organiseerden protestmarsen. Op straat werd zelfs gevochten. De regering kreeg officiële vragen om het restaurant te sluiten.

Zover kwam het niet maar McDonald’s moest zich wel fors schikken naar de wensen van de overheid. In de buurt van monumenten – in Rome dus haast overal – werd de keten verplicht een discrete goud- of anderskleurige versie van haar felle geel/rode logo op hun gevel te voorzien, zodat dit nauwelijks opviel in de omgeving. Behalve publicitaire beperkingen kreeg de keten ook af te rekenen met de uiterst strenge Romeinse bouwvoorschriften die zelfs bepalen welke kleur je gevel moet krijgen, wat je er eventueel aan mag bevestigen, hoe en met welke materialen je dat doet.

Olive Ascolana
Olive Ascolana

Wij onze Mc Kroket, Italianen de Mc Olive all’Ascolana

Maar nu is daar dus de 81-jarige Marchesi, een van de grootheden van de Italiaanse keuken, die zich met de smaak van de hamburgers heeft bemoeit. Naar eigen zeggen om een jonge doelgroep met zijn smaak te bereiken. Het past in de strategie van Mc Donalds om het merk nieuw leven in te blazen door zich te richten op locale smaken. In Italië werden al eerder typisch regionale lekkernijen geïntroduceerd zoals Olive all’ascolana, Bocconcini di Parmigiana en gefrituurde garnalen.

De samenwerking met Marchesi heeft geleid tot twee Limited Edition burgers en een Tiramisu alle Milanese genaamd Minuetto. Op de Vivace burger ligt bacon, gebakken spinazie, uien en een mayonaise van mostertzaad. Op de Adagio ligt gezouten ricotta, gemarineerde courgettereepjes en tomaten. Alles omsloten door een amandelbroodje. De namen van de burgers zijn volgens Mc Donalds geïnspireerd op klassieke muziek omdat de verschillende ingrediënten samenkomen als ware het een symfonie van een meesterlijke componist. Jazeker, dit bericht gaat nog steeds over Amerikaanse hamburgers!

Ondanks de weerstand zijn er toch nog meer dan 400 Mc Donalds vestigingen in Italië. Dat is twee keer zoveel als in Nederland maar verhoudingsgewijs de helft, want Italië heeft vier keer zoveel inwoners. De echte Mc-fans reizen nu af naar de laars want de speciale burgers zijn een beperkte periode verkrijgbaar, namelijk tot 15 november.

Mmmm, Minuetto!

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*