Met de auto naar Italië. Reistips en praktische informatie

Met de eigen auto naar ItalieLekker met de eigen auto naar Italië heeft vele voordelen. Een van de belangrijkste is misschien nog wel dat de achterbak op de terugweg kan worden volgeladen met alle lekkernijen die Italië te bieden heeft.

Maar niet iedereen rijdt vol vertrouwen op de Italiaanse wegen. Het bergachtige terrein, de vaak slechte bewegwijzering en wegen en natuurlijk de Italianen zelf die ogenschijnlijk allemaal een carrière als autocoureur ambiëren. Uit een Europese enquête bleek dat Italianen de slechtste chauffeurs van Europa waren, althans, dat vonden de bewoners van andere Europese landen. Op deze pagina geven we u een aantal praktische tips.

  • Snelheid en flitsers

Maximum snelheid

Waar in Nederland tegenwoordig zo’n beetje om de honderd meter een andere maximum snelheid geldt en dit ook tot in den treuren wordt aangegeven, zijn de regels in Italië duidelijker. Misschien dat we daarom ook zelden een bord met de snelheid tegenkomen!

Personenauto’s, campers < 3500 kg en motoren > 150 cm³:
-Binnen bebouwde kom: 50
-Buiten bebouwde kom: 90
-Autoweg: 110 (meestal zijn dit de tweebaanswegen waar geen tol betaald hoeft te worden)
-Autosnelweg: 130 (op sommige driebaanswegen in Noord Italië bij goed zicht 150, dit wordt aangegeven)

Voor alle snelheden geldt: tenzij anders aangegeven. Op veel tweebaans provinciale wegen mag je maar 90. Dat zal mede te maken hebben met het slechte wegdek en de korte invoegstroken denken we.

auto veloxFlitsapparatuur verboden

Onderweg naar Italië is het verstandig de TomTom of het navigatiesysteem te vrijwaren van flitspaalsignalering. In België, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk maar ook in Italië zelf is dat namelijk verboden. Uitschakelen van de functie is niet voldoende, men raad aan de software op het apparaat in zijn geheel te verwijderen.

Overigens zat er zomer 2016 een navigatiesysteem in onze spiksplinternieuwe huurauto (Fiat Tipo) die opeens piepjes gaf. Wat bleek: het systeem gaf de vaste flitscontroles ruim van tevoren aan…

Snelheidscontrole moet zichtbaar zijn

Op 14 maart 2014 deed de Italiaanse Hoge Raad een opmerkelijke uitspraak. Het bevestigde de uitspraak van lagere rechters dat de politie vaste en mobiele snelheidscontroles ter plekke van tevoren moet aankondigen. Op een afstand van maximaal vier kilometer voor de controle moet een bord staan en ook de camera zelf moet duidelijk zichtbaar zijn. Dus niet zoals bij ons verstopt in een kliko of achter een bestelbusje!

Tutor bord

Dit bord waarschuwt voor de trajectcontrole

Trajectcontrole in Italië

In Italië wordt op lange-afstandstrajecten de maximumsnelheid gehandhaafd door middel van het SICVE (Sistema informativo per il controllo della velocità), beter bekend als Tutor. Op 2.500 kilometer autosnelweg is in Italië een trajectcontrole in werking. Bekijk het kaartje om te zien waar precies de trajectcontrole actief is. Nog preciezer is deze lijst die ook de exacte positie van het systeem aangeeft voor iedere snelweg. 

trajectcontrole-italie-snelweg

 

  • Parkeren

Steeds meer Italiaanse steden voeren het betaald parkeren in maar gelukkig zijn de controles minder streng dan in Nederland. De bedragen zijn gemiddeld ook wat lager. Als je niemand hindert en niet op de plek van invaliden of de politie gaat staan, leidt ook het parkeren op een ogenschijnlijk illegaal plekje, niet snel tot problemen. De Italianen doen dat zelf namelijk ook altijd!

Oppassen met hoge stoepranden

Oppassen met hoge stoepranden

Let op met uw voorbumper Veel moderne auto’s hebben een lage voorspoiler. De Italiaanse stoepranden zijn vaak een stuk hoger dan in Nederland. Opletten dus!

Parkeerschijf De Nederlandse blauwe schijf mag in Italië gebruikt worden. Let op: een blauw vak betekent in Italië meestal betalen. Maar daarvoor zijn ook uitzonderingen. Bijvoorbeeld op zon- en feestdagen of tussen 13.00 en 16.00 uur.

Sleutels afgeven In veel parkeergarages is het niet ongebruikelijk om je sleutels af te geven. De Italianen maken graag optimaal gebruik van de schaarse ruimte en dus kan het zijn dat ze je auto even moeten verplaatsen, of dat ze hem vanaf de ingang naar het beste plekje voor je rijden.

Schade Het zal opvallen dat Italiaanse auto’s gemiddeld veel meer schade hebben. Op een kras of deuk zit je niet te wachten tijdens de vakantie (en zeker niet in een huurauto) dus parkeren met verstand is altijd een goed advies.

Let op deze borden. Ze worden met camera's gecontroleerd en de boete wordt thuis gestuurd.

Let op deze borden. Ze worden met camera’s gecontroleerd en de boete wordt thuis gestuurd.

Let op borden verboden in te rijden in Italiaanse steden, ‘zona traffico limitato’

De kans dat je een bon krijgt is namelijk groot omdat de kentekens met camera’s worden gecontroleerd. De Italiaanse justitie weet je inmiddels ook in Nederland te vinden want de boete van € 120,- wordt door het Europees incassobureau EMO gewoon thuisbezorgd. De borden zijn vaak nogal ingewikkeld vanwege alle uitzonderingen.

Belangrijk om te herkennen is het tekentje met de twee hamertjes. Dat houdt in dat je op op zon- en feestdagen wel mag inrijden. Ook staan er vaak tijden op het bord waarvoor het verbod geldt. Moet je naar een hotel dan mag dat ook net als auto’s met een gehandicaptenkaart. Dan moet het hotel wel het kenteken doorgeven zodat je niet alsnog een bon krijgt. In Florence moet het hotel daarvoor 1 euro afdragen die op de hotelrekening komt. Bewaar de hotelrekening als bewijs mocht je eenmaal thuis toch een bekeuring op de mat aantreffen..

Parkeerverbod voor auto’s ouder dan 1995 in steden regio Zuid Tirol

Wie met een auto met een bouwjaar voor 1995 het centrum van Zuid-Tiroolse steden aandoet riskeert daarmee sinds enige tijd een boete van €155,-. Dit geldt in de steden Bolzano, Merano, Bressanone en Bruneck en in de gemeentes Leifers, Pfatten, Eppan, Branzoll, Algund, Tscherms, Lana, Burgstall, Marling, Tirol, Vahrn en St. Lorenzen. Het verbod geldt op doordeweekse dagen (feestdagen uitgezonderd), tussen 07.00 en 10.00 uur en tussen 16.00 tot 19.00 uur. In enkele verkeersluwe gebieden van Zuid-Tirol geldt ook in het weekend een rijverbod gedurende 24 uur. De maatregel geldt in de periode van 1 november tot 31 maart.

  • Tol op de snelweg in in steden

auto-tol-italie

Snel langs de tolpoorten op de Italiaanse snelweg

Voor de meeste Autostrade in Italië moet je tol betalen. Dan kan contant maar meestal is het betalen per creditcard een stuk sneller omdat de rijen voor die poortjes nog steeds korter zijn. Sinds kort is het ook mogelijk met alle Maestro passen te betalen bij de tolpoortjes. Dat logo staat meestal ook op uw pinpas.

De Viacard

De Viacard

ViaCard De Viacard is een oplaadbare prepaid kaart voor het betalen van tol in Italië. De kaart is praktisch voor mensen zonder creditcard maar in sommige gevallen ben je met de Viacard ook sneller door de poort omdat er soms exclusieve poortjes zijn voor Viacard en Telepass. De kaart kan worden opgeladen met 25, 50 of 75 euro. De kaart is te koop bij:  (weg)restaurants van Autogrill, grotere tankstations langs de snelweg, in sommige banken en bij tabakwinkels/kiosken

Telepass De Telepass is het meeste snelle systeem omdat je daarmee zonder te stoppen door het poortje rijdt. Hiervoor huurt u een elektronisch kastje van het snelwegbedrijf. Dit systeem is meer geschikt voor frequente bezoekers van Italië of zakelijke gebruikers. Tot voor kort moest je om het te gebruiken ook een Italiaanse bankrekening hebben. Inmiddels zijn er bedrijven die het ook voor buitenlandse toeristen aanbieden maar daar hebben wij nog geen ervaringen van gehoord. De website Tolltickets.com biedt deze optie voor buitenlanders aan.

Busgleufje
Na 25 jaar door de Italiaanse tolpoortjes sturen dachten we alles al te hebben meegemaakt maar toch waren we deze zomer verrast. Net voor ons reed een bus door de poortjes. Voor bussen is een extra hogere gleuf beschikbaar bij de automaat. Toen wij ons kaartje in de lagere gleuf wilde duwen weigerde deze wat leidde tot de nodige zweetdruppels, een onverstaanbare assistent door de krakerige speaker en druk gebarende Italianen achter ons in de rij. Wat bleek; we moesten uit de auto want alleen het hoge gleufje voor de bus wenste ons kaartje te accepteren. Het is maar dat je het weet!

De tarieven

Grensovergang Brenner Grensovergang Chiasso
Verona € 16,40 € 14,70
Milaan € 27,20 € 3,90
Venetië € 25,70 € 22,90
Triest € 36,40 € 33,70
Turijn € 42,10 € 20,10
Genua € 36,90 € 14,40
Bologna € 25,40 € 20,10
Florence € 32,50 € 27,20
Pisa € 39,30 € 32,70
Rimini € 33,00 € 27,60
Ancona € 39,70 € 34,40
Pescara € 50,40 € 45,10
Rome € 51,50 € 46,20
Napels € 66,50 € 61,20
Bari € 73,70 € 68,30

Tol betalen in Milaan
Sinds begin 2012 betaalt je overdag tol in het centrum van Milaan. Rijden in het gebied Cerchia dei Bastioni kost 5 euro, inclusief 2 uur parkeren. Op de 43 toegangswegen naar het centrum van de stad moet u van maandag tot en met vrijdag tussen 7.30 en 19.30 uur een ticket van 5 euro kopen om in het centrum te mogen met een auto. Fietsers, scooters, elektrische en hybride auto’s en voertuigen op lpg of biobrandstof hoeven geen tol te betalen. Meer info op deze site.

Milaan kreeg in 2014 de twijfelachtige eer om de stad met de meeste files van Europa en Noord-Amerika te zijn.

snelweg-italie-geschiedenis

Ook in vroeger tijden werd er al tol betaald.

  • Winter

Sneeuwkettingen en winterbanden

In het Aostadal is het van 15 oktober tot 30 april verplicht sneeuwkettingen in de auto te hebben of winterbanden te gebruiken. In heel Italië is in de periode van 1 november t/m 15 april in bepaalde gebieden en op bepaalde wegen het gebruik van sneeuwkettingen of winterbanden verplicht als dit wordt aangegeven met een verkeersbord. Catene is het Italiaanse woord voor sneeuwkettingen. De kettingen moeten worden aangebracht op de aangedreven wielen. De maximumsnelheid bij het gebruik van sneeuwkettingen is 50 km/h.

Verbod op winterbanden in de zomer

In Italië mag je van 16 mei tot 14 oktober niet met een bepaald type winterbanden rijden. Winterbanden hebben een snelheidslimiet die wordt aangegeven met een letter. Banden met de letter L (120 km/h), M (130 km/h), N (140 km/h), P (150 km/h) en Q (160 km/h) zijn zomers niet toegestaan. Dit type banden wordt hoofdzakelijk op kleinere modellen geleverd. De reden is dat de topsnelheid van de auto hoger is dan de band aan zou kunnen. Rijdt u toch op deze winterbanden dan riskeert u een boete van 419 tot 1682 euro en de auto kan zelfs in beslag genomen worden.

  • Tanken

benzine diesel prijs italieWe hebben wel eens het idee dat er in Italië relatief twee keer zoveel tankstations zijn als bij ons. Er is er altijd eentje dichtbij. Op de Autostrade, de snelwegen, zijn het er wel wat minder.

Benzineprijs duurste in Europa en grote verschillen De prijzen van benzine zijn de hoogste van Europa werd mei 2014 bekend (zie link). Diesel is soms wel tot wel 45 cent duurder, vergeleken met het goedkoopste Nederlandse en duurste Italiaanse tarief.

Ook de prijsverschillen aan de Italiaanse pomp zijn vaak groot, tot wel 25 cent. Goed opletten dus waar je tankt. Zelf tanken bij onbemande stations is net als in Nederland goedkoper. Ze accepteren de meeste passen. Veel pompen hebben iemand die het tanken voor je uit handen neemt. Wil je een volle tank, roep dan ‘Pieno!’ Soms kan je ook kiezen. Il Giornale betaalde deze zomer in Florence 3 cent extra voor deze service. Maar voor deze pomp stond geen rij, voor de zelf-service pomp wel, een lange.
Let ook op dat er geen boefje aan de pomp staat die voor jou de dure diesel in de tank stopt als je eigenlijk de goedkope variant had gewild. Ook dat maakten we recent namelijk mee…

Nog even volgooien in Zwitserland maar met name Oostenrijk of Duitsland kan veel geld schelen. Met Zwitserland zijn de verschillen een stuk minder groot geworden sinds de aanpassing van de Zwitserse frank begin 2015. Diesel is daar soms zelfs duurder dan in Italië.

De groene of zwarte kleur van de pomp is hetzelfde als in Nederland maar voor de zekerheid ook de benamingen van de verschillende soorten benzine als volgt:

  • Euro 95 heet senza piombo.
  • Superplus 98 heet super senza piombo plus
  • Diesel heet diesel (gasolio)  of carburante diesel. (let op de verschillende soorten als de pompbediende je helpt)
  • LPG is Gasauto of GPL.

LPG
LPG is in Italië goed verkrijgbaar, in het zuiden iets minder. De LPG prijs ligt lager dan in Nederland en veel andere landen. GPL heet het in Italië. U heeft wel de speciale verloopnippel nodig. Klik hier voor alle LPG benzinestations in Italië.

Elektrisch rijden in Italië
Met de actieradius van de huidige modellen zal het niet meevallen om de minimaal 1000 kilometer in een keer te rijden. Maar als je er eenmaal bent is het goed te weten dat er rond grote steden oplaadpunten zijn. Waar precies is de vinden op deze site www.chargemap.com

Staken
Benzine stations staken vaker dan in Nederland. Houdt de berichtgeving via onze Facebookpagina of de ANWB Twitteraccount in de gaten. Meestal staken ze niet allemaal tegelijk.

Afgesloten bergpassen

De volgende bergpassen zijn tot het voorjaar van 2017 dicht: Forcola de Livigno, Gavia, Grote en Grote St Bernhard, Moncenisio, Pennes,  Staller Sattel, Stelvio, Timmelsjoch en Umbrail.

  • Actuele verkeersinformatie Italië

Onderweg naar Italië is het prettig onverwachte files te vermijden als het kan. Berucht is de rondweg om Milaan en de A1 naar de Adriatische kust, de Autostrada del Sole (bij Bologna). Veel navigatiesystemen geven ook in Italië de files weer maar even betrouwbaar is die informatie niet altijd. De verkeersinfo van Google Maps op de mobiele telefoon is prima en nauwkeurig alternatief dat we vaak gebruiken. Wel kost dat wat internationale MB’s want internet moet aan staan. Click hier voor voordelig mobiel internet in Italië.

Tip Google maps: U kunt van tevoren met Wifi thuis of op de camping/hotel kaarten downloaden in Googlemaps zodat u onderweg geen dure data hoeft te gebruiken. Deze functie zit onder ‘instellingen’ , ‘offline gebieden’. Let wel op deze de smartphone geen automatische updates doet als er geen wifi is.

Deze site van de Autostrade is ook geschikt voor de mobiele telefoon en biedt realtime verkeersinformatie. Onlangs ontdekten we ook de handige app van Michelin met realtime verkeersinformatie voor een groot deel van Europa. We hebben deze nog niet kunnen testen maar op het eerste gezicht lijkt het een prima hulpmiddel. Zelfs files op provinciale en lokale wegen in Italië worden gemeld. Hier de link voor Michelin Traffic.

Gotthard Tunnel
Handig is ook de Twitteraccount van de ANWB waarop bijvoorbeeld wordt aangeven of er file voor de Gotthard tunnel staat of op de Brennerpas. Voor de Gotthard tunnel geldt: 1 km file = 10 minuten wachttijd. Wordt de wachttijd meer dan een uur dan is omrijden via de pas het overwegen meer dan waard want de pas rijd meestal goed door en duurt maar drie kwartier tot een uur. Er komt een extra tunnel maar dat duurt helaas nog erg lang.

Slimmerds opgelet!
Wie slim denkt te zijn en vanuit het noorden vlak voor de Gotthardtunnel afslag Wassen pakt en er dan bij Göschenen weer op wil om zo de file te omzeilen, komt bedrogen uit. De oprit Göschenen wordt op drukke dagen namelijk afgesloten. Je kan dan gewoon weer helemaal terug en achteraan aansluiten!

gotthard-pas

Drukke wegen en knelpunten in Italië

  • A1 Milaan – Florence – Rome: knelpunten bij Modena en bij Florence.
  • A4 Milaan – Triëst: knelpunten bij Milaan en Venetië. Let op, er is sinds 23 juli 2014 een nieuwe snelweg naar Brescia!
  • A10 Franse grens – Genua.
  • A14 Bologna – Ancona: knelpunten bij Bologna en bij Rimini.
  • A22 Brennerpas – Verona: knelpunten tussen Trento en Verona.
  • Ringweg Milaan.
  • Ringweg Genua.
  • Wegen in het noordelijk merengebied
  • En verder…

Intimiderend knipperlichtje

Als je net als in Nederland net iets te lang op de linkerbaan blijft hangen kan het voorkomen dat een snelle Italiaan achter je een intimiderend knipperlichtje aan zet. Gewoon laten passeren. Je hebt vakantie en de Italianen hebben nog altijd oneindig veel meer gepresteerd op het motor- en Formule-1-circuit dan wij, voorlopig althans, nietwaar Max?!

Douaneregels

Stop de auto op de terugweg vol met Italiaanse lekkernijen. Maar lees hier hoeveel je precies mag meenemen naar Nederland.

Wat betekenen de borden boven de snelweg?

Niet iedereen spreekt vloeiend Italiaans en dus zijn die borden best lastig om te lezen als u er met 130 op af rijdt. Gelukkig worden de meldingen ook met symbolen aangeduid. Een paar belangrijke woorden:

Coda=File
Tratto= Afslag
Uscita=afrit
Incidente=ongeval

Veel teksten bevatten ook algemene mededelingen als het matigen van de snelheid, geen alcohol gebruiken en op tijd rust nemen. Enkele voorbeelden.

borden italiaanse snelweg

File bij de grens met Chiasso (Dogana=Douane)

borden italiaanse snelweg 2

Op het traject Trezzo naar Agrate (A4) is de afslag in de richting (=dir) Turijn (TO) dicht op 5 juli tussen 22.00 en 07.00 uur

borden italiaanse snelweg 3

De kans is groot dat je deze bij Bologna gaat zien. Het is een berucht knooppunt. Er zijn files (code) bij de afslagen. De reistijd naar afslag Bologna S. Lazzaro is 95 minuten, naar afslag Rimini Noord 185 minuten.

Rijverbod vanwege smog

Italiaanse en buitenlandse voertuigen moeten vooral in de wintermaanden soms rekening houden met een rijverbod i.v.m. smog.  Zo kan het voorkomen dat in Rome of andere grote steden de ene dag alleen de nummerplaten met even getallen, en de andere dag alleen de nummerplaten met oneven nummers de weg op mogen. In Milaan en Rome lag eind 2015 een groot aantal dagen het verkeer plat vanwege de zeer ernstige smogvorming.

Ook in kleinere plaatsen mogen soms op zondag geen auto’s van particulieren rijden De reden van de maatregelen is de toegenomen luchtvervuiling en dat  de grenzen met betrekking tot het fijnstof worden overschreden. Het negeren van de verkeersbeperkende maatregelen levert een boete op van tenminste 71 euro per overtreding. Om problemen te voorkomen kan men dan ook het beste de auto parkeren in de buitenwijken van de steden en met het openbaar vervoer naar de stad gaan. Een rijverbod wordt via de media bekend gemaakt.

Pech en hesjes

Ondanks een alarmerend bericht dat de ANWB ooit uitbracht is het veiligheidsvest in de auto voor vakantiegangers niet verplicht. Toch is het verstandig de hesjes mee te nemen en in geval van nood aan te trekken want lokale agenten zijn niet altijd exact op de hoogte van de Europese regels. En dan schrijven ze rustig een bon van € 33,60 uit. Een officieel bezwaar tegen de boete kost veel geld en tijd. De belangrijkste reden om ze (ook in Nederland) te gebruiken is natuurlijk de eigen veiligheid en die van medereizigers. Vergeet ook de gevarendriehoek niet neer te zetten.

De snelste route naar Italië

Wie zo snel mogelijk in Italië wil zijn, en wie wil dat niet, gaat via Oostenrijk richting de regio Trentino – Zuid-Tirol. Tot de grens met Italië, tevens de grens met de regio is 921 km vanaf Utrecht via de Brennerpas. Dat scheelt toch zo’n 70 km met de route door Zwitserland naar de grens bij Chiasso. Overigens is dit de kortste route in kilometers tot eerste Italiaanse grens en hangt de beste route natuurlijk af van uw bestemming in Italië. Beide routes kennen beruchte knelpunten.

Slechte wegen

De Italiaanse wegen zijn op de Autostrade na een stuk slechter dan we in Nederland gewend zijn en het lijkt wel of ze steeds slechter worden. De schokbrekers krijgen het zwaar te verduren. Is je auto stevig geveerd dan kan je oncomfortabele rit op de binnenwegen verwachten. Ook de grotere provinciale tweebaans snelwegen zijn er vaak slecht aan toe. Zo reden we de afgelopen tijd een paar keer over de zeer slechte SS1 van Pisa naar Rome langs de Toscaanse kust. Deze weg wordt ook wel de Aurelia genoemd naar de klassieke Romeinse naam. De linker baan is nog het best berijdbaar.

Huisdieren

Als je meerdere honden in de auto hebt, moeten deze verplicht achter een hondenrek zitten. Lees in dit artikel meer over de speciale eisen als je je hond meeneemt op vakantie naar Italië.

De mooiste wegen in Italië

De top 5 mooiste wegen die je een keer in Italië gereden moet hebben lees je hier.

Autovakantie’s in Italië boeken

Vacanceselect.nl is een van de aanbieders met het grootste aanbod aan gezins- en autovakanties in Italië net als Canvas Holidays en Keycamp.

Vakantiehuizen in Italië boekt u bij Topic Travel, Italissima of Belvilla.

[products ids=”12, 21, 59, 101, 30″]

38 reacties

  1. Chris Boogert

    Sinds kort is het ook mogelijk met alle Maestro passen te betalen bij de tolpoortjes (met het Card-teken).
    Ben benieuwd hoe jullie bedoelen dat je met een VIA-card niet hoeft te stoppen? Voor zover ik weet is dat alleen zo met een Telepass en is de VIA-card vergelijkbaar met Credticard en (nu dus) pinpas met Maestro logo.

  2. Volgens onze ervaring is de meest directe route vanuit NL toch die via de Gotthard en Chiasso. In het zomerseizoen is deze route echter zeer druk met soms lange wachttijden voor de Gotthard-tunnel en de nog steeds bewaakte grensovergangen. Dan is de iets langere route (echt waar, meet maar na) via de Brenner wellicht te prefereren. Daarmee loop je ook de douane-perikelen mis.

    • redactie Il Giornale

      Misschien hadden we beter kunnen zeggen de kortste route in kilometers. Volgens Google Maps is het van Utrecht naar Chiasso 993 km en van Utrecht naar Brennero 930 km. In de praktijk hangt het natuurlijk er vanaf waar je moet zijn en de route van Google naar Brennero gaat bijvoorbeeld over de niet zo snelle Fernpas. De snelste route blijft een theoretisch begrip!

      • Als je een beetje op wil schieten kun je beter niet op vrijdag of zaterdag reizen. Dat geldt ook voor de route door Duitsland. Ga een dag eerder of later of boek een leuk hotelletje onderweg.

  3. Tip voor de Italië-rit.

    Als je met de auto naar Italië gaat en wat vaker over de tolwegen rijdt, dan kan ik een Telepass adviseren. Dit is een apparaatje die je op de binnenkant van je voorruit plakt. Je kunt dan bij alle tolwegen gebruik maken van de geel gemarkeerde wegen naar de tolpoorten. In de drukke tijden heb je totaal geen wachttijd en kunt zo doorrijden. De rijen voor de toltickets kunnen in Italië best lang zijn en veel ergernis, zoals kaart wordt niet geaccepteerd of je hebt niet genoeg klein geld of helemaal niks bij je… De Telepass is een super oplossing. We hebben dit jaar deze gebruikt en konden overal gewoon doorrijden zonder opgehouden te worden door de lange rijen die er stonden. Het was best wel fijn om voorbij deze rijen te gaan… Volgend jaar zeker weer een Telepass aanvragen….
    Google maar even….

  4. hanneke van vliet

    Ik kan me voorstellen dat de bestemming in italie ook nog uitmaakt welke route het snelste is. Als je naar Florence wilt, is de gotthardtunnel dan het slimste?

  5. De info mbt betaald parkeren is niet correct. Ik woon in Rome, en hier worden wel degelijk vaak en strenge parkeercontroles uitgevoerd, vooral in het centrum bv langs de tiber. Gewoon betalen en goed parkeren is mijn advies.

  6. Voor de rit naar La Spezia, is Zwitserland toch ook het makkelijkst?

    • redactie Il Giornale

      Jazeker Annet, dat is de kortste route. Vervolgens kan je na Milaan kiezen of je via Genua of via Parma naar La Spezia rijdt. Wij geven de voorkeur aan de route via Parma alhoewel het druk kan zijn op de A1 en op de A15 vlak voor La Spezia.

  7. Ik ga volgend jaar voor het eerst met de auto naar italie en specifiek naar lido de jesolo. Vind het best wel spannend en probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen. Die 16 km in de tunnel lijkt me een avontuur op zich. Hier mijn vragen:
    Op hoeveel tol moet ik ongeveer rekenen?
    Waar langs de Duitse snelweg kan ik het beste overnachten?
    Hoe weet ik of mijn huisje in het centrum ligt en ik daar dus niet met de auto kan komen?
    Parkeren bij het strand hoe zit dat qua vergunning en prijs?
    Ik wil er zo rond eind juni naartoe is dat aan te raden?

    Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen van een liefhebber van dit land maar een groentje wat de auto betreft.

  8. Wij willen in de zomer (juli) naar Lido di Jesolo. Aankomstdag op maandag of dinsdag, vertrekken doen we weer op donderdag of vrijdag. Ik heb nu veel verschillende routes gelezen, maar welke komt qua snelheid maar ook qua prijs (tol) het voordeligste uit?

  9. Wij gaan eind april naar Toscane. Bij voorkeur met gebruik van bergpassen. De Gotthardtunnel vonden we een paar jaar geleden (in de zomer weliswaar) een nogal vieze ervaring.Bestaat er een sneeuwvrije route of zijn de meeste passen dan nog onbegaanbaar/afgesloten? Is juist de Oostenrijksre route de voor de hand liggende keuze?

  10. Wij gaan eind juni met de cabrio naar regio Marche richting Archevia, Genga en Ascoli Piceno. I.v.m. de grenscontroles gaan we overnachten in Alpenhotel Laurin Hochgurgl, Oostenrijk. De volgende dag rijden via de Timmelsjoch pas naar Italië. We denken op deze manier de files bij de grens te kunnen beperken. De kosten voor de overnachting in Hochgurgl zijn zeer schappelijk.

    • Hoe is dat voor jullie bevallen Leo? Wij zijn ook van plan om naar de regio Marche te gaan in september en zijn benieuwd wat de beste en ook nog wel een beetje mooie route is.

  11. Wij gaan voor het eerst met de auto naar Italië.
    Wij gaan eerst naar Frankfurt en vanaf daar verder.
    Onze bestemming in Italië is Rosolina mare.
    Moeten we nog ergens rekening mee houden?

    • redactie Il Giornale

      Wat een mooie bestemming! Rekening moet u houden met bovenstaande zaken en natuurlijk de drukte op de weg in het hoogseizoen. Op vrijdagen en zaterdagen kan het behoorlijk vast staan. Italianen uit de grote steden gaan dan ook massaal in de richting van uw vakantieadres. Veel plezier!

  12. We hebben een autovakantie (Juli-Augustus) gepland naar Italië (Nago-Torbole). Dit wordt onze eerste autovakantie en ben benieuwd waar je allemaal rekening mee moet houden, qua voorzieningen in de auto, vignetten, tolwegen / tolkosten etc. Vroeger vaak met ouders naar Italië geweest maar toen nooit bij stil gestaan wat er bij komt kijken dan alleen kaartlezen :-). Zijn in ieder geval van plan om via Oostenrijk te gaan. Al wel het verhaal hierboven gelezen maar misschien zijn er nog mensen met praktische tips etc.

  13. Hallo,
    Wij gaan komende zomer naar Italië, in de buurt van Genua (Chiavari, om precies te zijn). Ik vind het ook heel spannend! Ik wil via de Gotthardtunnel, maar ben bang voor files! We gaan wel op vrijdag uit Nederland weg, en overnachten dan in Zuid-Duitsland. Maar dat betekent dus zaterdag(ochtend) de tunnel!
    Is het slimmer om toch via Oostenrijk te rijden, ook als we dus niet in het oosten van Italië maar meer westelijk moeten zijn? Of misschien via Frankrijk?
    Ik hoop op een antwoord van deskundigen! 🙂

    • Dat kan op zaterdag erg druk zijn, zo vroeg mogelijk naar Basel rijden want daar kan het ook al druk zijn.
      Wij gaan altijd eind mei begin juni en dan valt eea erg mee. succes

    • Gemmy Zengers

      Je kunt ca 30 km eerder ook de Bernardinopas nemen. Dat is ongeveer een uur om maar is toch sneller uiteindelijk als er file staat bij de Gotthard. Is heel goed te rijden, zeker zonder caravan, Er zijn op tijd filemeldingen, zodat je beslissing op tijd kunt nemen.

  14. Wij gaan in augustus naar toscaanse kust. Marina di castagnetto di carducci. Is het dan beter via genua te rijden of via parma?

  15. Beste,

    In juni gaan we een paar weken per auto rondtrekken in Sicilië. Ik las dat er in het zuiden van Italië geen tol wordt geheven, maar info hierover is beperkt. Weten jullie hoe het zit met eventuele tolwegen op dit eiland?

    • redactie Il Giornale

      Op Scilië wordt op maar een paar stukken snelweg tol geheven. Op de trajecten Palermo-Messina, Messina-Catania en Siracusa-Gela. Het plan is wel om snel op alle snelwegen tol te gaan heffen.

  16. Goedemorgen,
    Ook ik ga in September een rondreis maken op Sicilië. Welke benzinepompen kan je het beste gebruiken (goedkoopste en zelf service) hoe worden deze aangegeven? En kan ik ergens de actuele prijzen vinden?
    Tolwegen zijn nog steeds zoals ik hierboven zie?

    Met vriendelijke groet,
    Maureen

  17. Die tol is daar werkelijk niets. Afgelopen mei steeds 45 cent 1 eur 85 cent

  18. Wat is de beste route naar Lido di Pomposa aan de Adriatische kust? Via Oostenrijk of via Zwitserland? Wijngaard op vrijdag 21 juli rijden.

    Micha

    • redactie Il Giornale

      Beste Micha,
      Voor deze bestemming is via Oostenrijk of Zwitserland even ver en even lang rijden uitgaande van normaal verkeer.
      Beide routes kennen echter beruchte knelpunten in de transitlanden en in Italië zelf waar het behoorlijk vast kan staan.
      Voor Zwitserland en Oostenrijk geldt beide een vignet voor de auto. Heb je angst voor lange tunnels dan is Oostenrijk misschien de beste optie.

  19. Annemarie van Berkel

    Goedenmiddag,

    Wij gaan voor het eerst met de camper (huur) naar Italie, onze favoriete bestemming.
    ik wil graag naar Cinque Terre en/of merengebied .Wat is de mooiste route? en welke de kortste.
    Moeten wij ,met een camper, nog ergens goed rekening meehouden?

    Alvast bedankt voor een reactie.

  20. Hallo

    Wij gaan dit jaar ook voor het eerst op vakantie met de auto naar Italië met als eindbestemming cattolica rimini.
    Heeft er iemand nog tips of advies.

    Spannend zo de eerste keer. Maar wel leuk.

    • redactie Il Giornale

      Rond Milaan, Bologna en het laatste stuk naar de kust is het met name op de vrijdag en zaterdagen erg druk. Probeer als het kan de topdrukte te omzeilen.

  21. Wij rijden trouwens via Oostenrijk en slapen onderweg een nachtje in Innsbruck.

  22. Hulp gevraagd !! Iemand een idee waarom mijn creditcard bij de Italiaanse tolweg niet wordt geaccepteerd? Ik heb het pasje op alle mogelijke manieren proberen in te voeren maar werken ho maar. Zowel mijn VISA als mijn MAESTRO pinpas werden niet geaccepteerd. In Frankrijk nooit problemen mee. Is er een speciale manier waarop de pas ingevoerd moet worden?

    • redactie Il Giornale

      Wij hebben dit probleem nooit gehad. Wel is de manier van insteken volgens ons in de loop der jaren aangepast. Voorgaande weken staken we de pas met de bovenkant en met de chip naar voren in de automaat.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*