Passie voor sokken 

Door: Carlo Lanza

Inmiddels is het ruim vier jaar geleden  dat ik het vliegtuig pakte naar Milaan om met een sokkenleverancier in  gesprek te gaan. Zonder echte  modeachtergrond, maar toch wist ik  zeker dat ik dit wilde en hier goed aan  deed. Ik wilde altijd al een eigen winkel  en was inmiddels 30. De tijd van  verstoppen en kiezen voor de veilige weg  was voorbij. Ik kan met de ervaring van  nu volmondig zeggen dat dit één groot  avontuur is waarbij ik hoop dat het nog  heel lang voortduurt.   

Geleidelijke groei

carlo-lanza-donker-blauw

Stijlvolle Italiaanse sokken; binnenkort cadeau bij een abonnement op Il Giornale

Na vier jaar kan ik zeggen dat ik blij ben dat ik  de stap heb genomen. Ik heb destijds bewust  gekozen alleen eigen geld te investeren en  alle omzet te investeren in ontwikkeling. Een  voor mij logische keuze. Ik ben namelijk altijd  opgevoed om geen geld uit te geven dat je niet  hebt. Uiteraard brengt dit zo nu en dan ook  wel frustraties met zich mee. Je middelen zijn  beperkt en hiermee stel je deels een plafond aan  je ambitie niveau.

Een niche

Nieuw: Kerstsokken! Binnenkort cadeau bij een abonnement op Il Giornale

Nieuw: Kerstsokken!

Uiteraard is het lastig wanneer je in een niche  begint en kent iedere ondernemer donkere  tijden. Maar inmiddels overheerst trots. Met de  online winkel Mannen in Stijl heb ik in vier jaar  een grote vaste klantenkring opgebouwd, die naast  sokken & kousen – wat toch wel de hoofdproducten  zijn – ook regelmatig een das of riem (gemaakt  in Napels) kopen. Klanten geven  terug dat niet alleen de producten  van hoge kwaliteit zijn, maa

r dat ze  mijn gedrevenheid, klantenservice en  persoonlijke ‘touch’ zeer waarderen. Zo stuur ik  al vier jaar een persoonlijke noot mee bij iedere  bestelling. Deze details worden zeer gewaardeerd.

Ambachtelijke maakwijze

De maakwijze van met name de sokken is bijzonder.  Nadat de kleurkeuze gedaan is, het garen bij de  garenleverancier is gekocht en op de juiste kleur  wordt geverfd, worden de sokken door circulaire  breimachines geweven. Vervolgens wordt de  teen van de sok nauwkeurig afgewerkt waarbij  veel handwerk komt kijken. ‘Rimaglio’ noemen  de Italianen dat. Tenslotte worden de sokken in  bundels gewassen om de stof te versterken en  worden ze daarna gestreken. Juist omdat dit zo  bijzonder is en ik dit proces nu in één alinea  eigenlijk tekort doe, heb ik besloten dit proces te  gaan filmen. De film is binnenkort te zien op deze website.

Carlo Lanza

lanza-combiVorig jaar ben ik mijn eigen sokkenmerk  gestart, genaamd Carlo Lanza. Ik was al langer  zeer enthousiast over de ambachtelijke wijze  waarop men mijn sokken maakte in Italië. In de  wetenschap om mijn eigen merk ook in winkels  verkocht te krijgen ben ik me hier verder in  gaan verdiepen om uiteindelijk ook zelf een  productielocatie te vinden. Dit is me uiteindelijk  gelukt in de buurt van Brescia, een familie atelier,  waar men al ruim 50 jaar sokken maakt.

Omdat ik als merkeigenaar het hele land door rijd,  heb ik mijn merknaam ook persoonlijk gehouden.  Daarnaast ben ik natuurlijk gezegend met een  naam als Carlo Lanza. De reden van deze naam is  dat twee broers eind jaren 1800 naar Nederland  zijn gekomen. Dit maakt mij weliswaar nog steeds  op en top Hollander, maar met een vleugje  Italiaans. Inmiddels zijn de Carlo Lanza sokken in  27 winkels verkrijgbaar door Nederland en België.  Ondanks dat dit al een mooi aantal is, ben ik er nog  lang niet. Een merk bouwen kost heel veel tijd, maar  gelukkig heb ik die. Hele mooie feestdagen toegewenst, oftewel  Buon Natale! 

www.carlolanza.com
www.manneninstijl.nl

 

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*