Waar gaan de Italianen zelf naar toe op vakantie?

Wij kennen uiteraard maar één favoriete vakantiebestemming en dat is Italië. Maar wat zou die van de Italianen zelf zijn? Nou, heel simpel, ook Italië! De Italiaan gaat het liefst op vakantie in eigen land alhoewel er ook steeds meer naar Nederland komen (lees ons bericht)

Het gaat economisch iets beter en dat merken de hoteliers en vakantie-eigenaren want dit jaar gaan er 2 miljoen Italianen meer op vakantie dan vorig jaar. De cijfers werden bekend gemaakt door branche-organisatie Federalberghi.

Ruim 80 procent van de Italianen gaat op vakantie in eigen land en dan is Zuid Italië is het populairst. 48 procent van de Italianen reist net als wij af naar het zuiden. Sicilië is de favoriete regio in het zuiden (18%),  gevolgd door Sardinië (10.4%), Puglia (10.1%) en Calabrië (10%).

Bijna 80% van de Italiaanse vakantiegangers zoekt de kuststreken op om te genieten van zon, zee en strand. Slechts 8% zegt de bergen in te trekken, dat zijn er opvallend genoeg veel minder dan vorig jaar.

Naar het strand in Italie

Naar het buitenland

5 miljoen Italianen reizen naar het buitenland, iets meer dan vorig jaar. De helft bezoekt dan een van de grote Europese hoofdsteden.  Spanje een van de favoriete bestemmingen binnen Europa.  Buiten Europa staan de Verenigde Staten op nummer 1.  Van de groep die de grens oversteekt gaat een kleine 20% naar verre, tropische oorden.

De hotelsector is optimistisch alhoewel men ook een kritische kanttekening plaatste waar wij het helemaal mee eens zijn. Er moet namelijk stevig geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld accommodaties en toeristische attracties. De sector moet geherstructureerd worden samen met een goede promotiestrategie.

Overigens was niet iedereen het eens met de cijfers van de branche. Consumentenorganisaties vinden op basis van hun eigen onderzoek dat de cijfers veel te rooskleurig zijn.

Lees ook over de meest en minst toeristische regio’s in Italië.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*