Italiaanse auto'sNieuwsStile Italiano

Hoera, de nieuwe Alfa Giulia!

Het leek wel eeuwen te duren voor de Alfisti maar nu komt hij er dan toch echt. De opvolger van de reeds in 2011 verdwenen 159 was al een tijdje bekend onder de naam Giulia. Vandaag presenteerde Alfa Romeo officieel het nieuwe model.

Het was groot nieuws en dat moest iedereen weten. Niemand minder dan Andrea Bocelli zong het nieuwe model het podium op. De nieuwe 3.0 V6 turbomotor in het topmodel Quadrifoglio, ontwikkeld met hulp van Ferrari, gromde dat het een lieve lust was, aahhh, Bellissima!

De nieuwe Giulia is lekker groot, volgens Alfa heeft het model de langste wielbasis in zijn klasse. Sportief is de nieuwe Alfa in al zijn vezels.  De gewichtsverdeling is 50/50 en de motor drijft de achterwielen aan. De Giulia wordt enorm belangrijk voor het merk en zijn imago. De Italiaanse autobouwer wil graag als ‘premium’ de boek staan met veel aandacht voor sportiviteit. Topman Sergio Marchionne is niet bang om de concurrentie met de Duitsers aan te gaan. “Alfa Romeo komt onder Maserati en focust zich op de traditionele merken van Duitse komaf. We gaan concurreren met hen”, liet hij al eerder weten. De Giulia is de eerste in een reeks nieuwe modellen is. Na deze Giulia volgen er nog Giulietta-opvolger, de nieuwe Spider en een SUV. Ook het logo krijg een opfrisbeurt.

Motoren en gewicht

De vorm is dus bekend maar behoudens de 3,0 liter V6 benzinemotor van het Quadrifoglio topmodel, is er over andere motoren nog niets bekend gemaakt. We verlekkeren ons daarom eerst maar even aan dit juweeltje. Met 510 pk sprint de Giulia namelijk in slechts 3,9 seconden naar 100, zelfs sneller dan de meeste Maserati’s.

Werden de eerste 159’s nog wel eens flink afgeremd door hun veel te hoge gewicht, de Giulia is gebouwd met veel lichte materialen. Zo zijn de aandrijfas, de motorkap, het dak en het frame van de stoelen van koolstofvezel. De motor, remmen, ophanging en portieren zijn van aluminium gemaakt en er zit ook kunststof in dragende onderdelen. Het topmodel weegt daardoor ‘slechts’ 1530 kilo.

Snufjes

Voor de techneuten onder u noemen we even de Torque Vectoring waarmee je loeihard door bochtige Toscaanse heuvels kans scheuren. Dat systeem zorgt ervoor datmet behulp van een dubbele koppeling het koppel van elk wiel aangestuurd wordt. Ook het Integrated Brake System waarbij ESP nauw samenwerkt met het remsysteem en een dynamisch luchtgeleidingsysteem, bevorderen het rijgedrag. Een andere noviteit is de Active Aero Splitter aan de voorkant, waarmee de ‘downforce’ continu wordt gereguleerd, en dat zorgt voor meer grip op de weg.

De Giulia moet begin volgend jaar op de markt komen.

UPDATE Oktober 2015

De Giulia Quadrifoglio gaat pas november 2015 in productie maar er zijn als 7.000 bestellingen binnen! Het speciale model gaat in Nederland €108.000 kosten.

Hoera de nieuwe Alfa Giulia

Hoera de nieuwe Alfa Giulia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button