Italiaanse modeLombardijeMilaanNieuwsStedenStile ItalianoVakantie

De modemeesters van Milaan

Vertegenwoordigt Milaan het beste van Italië? Dat zou je kunnen zeggen op basis van het bruto inkomen in deze stad en de begroting van de gemeente. Maar laten we wel zijn: de rijkste is niet altijd de beste, vice versa. Toch is dit de stad in Italië waar het geld rolt. Voor de mode, voor de kunst en op de beurs. Milaan is de beste! Volgens Milaan.  

Met liefde en bewondering staken al eerder de loftrompet voor fare la bella figura, waar Italianen prat op gaan. Dat wil zeggen, een groot deel van de Italianen. Eenmaal buiten de stad komen de Italianen qua mode wat minder goed voor de dag, maar ook dat bewonderen we dan weer. Denk aan: mannetje met gebroken tand, bril anno 1961, gatenvest en sokken in sloffen gestoken, hangend op de drempel van de voordeur. Prachtig!

versacewinkel in de via Monte Napoleone

Kortom: de Milanees steekt dus met een nette kop en krachtige schouders ver boven zijn landgenoten uit. Dat heeft voor een groot deel met de cultuur van Noord-Italië te maken, maar die cultuur kent weer een geschiedenis: de industriële revolutie. In het spoor van de nationale beurs vestigden zich hier de creatievelingen; ontwerpers, architecten, designers. Die ontwikkeling in het walhalla van design en business raakte vorige eeuw in een stroomversnelling, want creativiteit inspireert. Wie hier niet zit, telt niet mee. Toch duurde het nog even voordat Milaan zich bij de andere drie modesteden Parijs, Londen en New York mocht voegen. Wat dat betekent, kunt u zelf ontdekken tijdens de twee modeweken in de stad, die van de voorjaars- en najaarspresentatie in maart en oktober.

Modellen in het wild
Modellen in het wild

De adressen

Hoewel de titel ‘Modestad van Italië’ niet de complete kledingkast dekt – de meeste schoenen komen immers uit Le Marche en Napels geldt als de enige echte dassenstad – laten de toerist en de zogenoemde city(s)hopper zich maar wat graag verleiden. Het lijkt een grap van uw redacteur, maar het is een feit dat menig boodschapper in Milaan de Duomo, Galleria Vittorio Emanuele en Teatro alla Scala gewoon over het hoofd ziet. Ze zijn verblind door het knipperend neon en de kleurrijke etalages van Valentino, Armani, Gucci en Versace, temeer wanneer de uitverkoop zich op de vensters aankondigt: saldi di fine stagioneHet zal nog een hele opgave zijn om echt alle winkels te zien en uiteindelijk (zwaar beladen) uw auto, metro of pendelbus weer te bereiken. Daarom is het goed om in uw stadsgids de wijk Quadrilatero te omlijnen. In de driehoek Via Manzoni – Via Sant’Andrea – Via della Spiga vindt u niet alleen de winkels van de bekendste modeontwerpers, maar ook enkele ateliers. Baas boven baas is de Via Montenapoleone, de duurste straat van Italië. Let wel: hierin schuilt een grillige controverse. Het is de wijk die iedere toerist wil zien, maar waarvan de authentieke Milanezen zeggen: ‘Quadrilatero heeft niets met  Milaan te maken.’ 

Giorgio Armani

De makers

Hoewel Nederlanders de kunst verstaan om veel te kijken en weinig te kopen, is de ervaring van een bezoek aan de topontwerpers een bijzondere. Ervaar de hand van de Italiaanse meesters in je nieuwe snit. Het is immers fijn thuiskomen met een Versace, Armani of Valentino ‘originale’. In dat geval is de kans van slagen trouwens het grootst op de Via Montenapoleone (zie: kader). Mogen wij u voorstellen aan de koning, keizer en admiraal van de grote modestad?

Giorgio Armani (Piacenza, 1934) was van oorsprong een ‘medicijnman’ en rolde per ongeluk in de mode. Na studies medicijnen en fotografie ontwikkelde hij zich namelijk tot een ontwerper en etaleur. De modecarrière kwam dan ook vrij laat op gang, want Armani was al 34 toen hij in dienst kwam bij Nino Cerruti. Het bleek een inspirerende omgeving in alle opzichten. Binnen tien jaar namelijk waren er niet alleen de tijdloze, elegante modemerken Giorgio Armani en Emporio Armani, maar onder dezelfde gestileerde adelaar bracht de ontwerper cosmetica, horloges, zonnebrillen en allerhande accessoires op de markt. Haute Couture mag een ‘Armani originale’ vreemd genoeg niet heten, maar hij geldt beslist als de meest succesvolle ontwerper van Italië.   

Valentino Garavani in 1968
Valentino Garavani in 1968

Valentino Garavani (Voghera, 1932) kreeg de mode met de paplepel gevoerd, als kind van welgestelde ouders. Als kind droeg hij al keurige jasjes, kasjmieren truien en op maat gemaakte schoenen. Op 17-jarige leeftijd verhuisde hij naar Parijs voor zijn eerste modebaan: de ontwerpafdeling van Jean Desses. Vier jaar later begon hij zijn eigen modehuis in Rome en sindsdien bleef hij trouw aan zijn signatuur. Het werk van Valentino wordt nog altijd gekenmerkt door een klassieke, elegante lijn, vaak in felle kleuren, maar zijn lievelingskleur is nog altijd rood. In 2000 ontving hij de Lifetime Achievement Award bij de uitreiking van de prijzen van de Council of Fashion Designers of America.   

 

 

 

Een nog jonge Gianni Versace
Een nog jonge Gianni Versace

Gianni Versace (Reggio di Calabria, 1946) volgde in de voetsporen van mamma Francesca. Hij hielp haar letterlijk bij het ontwerpen, naaien en borduren van haar kleding, waarna hij al vrij snel een eigen rek kreeg in haar atelier. De jonge creatieveling trok de aandacht van andere modehuizen, zoals De Parisi en Complice, maar uiteindelijk volgde in 1978 zijn eerste eigen collectie en de eerste Versace-store in Milaan. Modehuis Versace was een feit en het waren met name de elegante ontwerpen voor mannen die beroemde sterren naar Milaan trokken. Eén duidelijke stijl had de ontwerper niet, hij hield van uitdagingen. Zo maakte hij in de jaren 80 furore in de theaters als kledingontwerper. In 1997 is Gianni Versace vermoord. Hij ligt begraven op het landgoed van de familie aan het Comomeer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button