Italiaanse spoorwegen introduceren snelste trein van Europa

Onze flitsrein Fyra is helaas een oud modelletje dat bij ieder blaadje op de rails stil staat. De Italiaanse spoorwegen Trenitalia bestelden wel het allernieuwste model bij fabrikant AnsaldoBreda, het Italiaanse bedrijf dat de Fyra leverde aan de NS. De ‘Rode pijl’, Frecciarossa 1000, die eind december 2012 werd onthuld, gaat dit jaar op verschillende trajecten rijden. De snelste trein ooit in Europa, aldus de trotse Italianen.

Treinreizen in Italië was altijd al prettig. Een groot netwerk, lage prijzen en in veel gevallen volgt het spoor de kustlijn, wat gedurende de reis een fantastisch uitzicht oplevert.
Maar sinds een aantal jaar kan de reis desgewenst ook erg snel worden afgelegd. Tussen Milaan en Rome vormt de trein bijvoorbeeld een goed alternatief voor het vliegtuig. Sinds vorig jaar is er voor Trenitalia ook concurrentie op het HSL-spoor. Het bedrijf Nuovo Trasporto Viaggiatori scheert met zijn Ferraritrein over steeds meer trajecten.

Met 400 km/u aan een sterrenmenu

De nieuwe Frecciarossa 1000 brengt je met een gemiddelde snelheid van 360 km/u op je bestemming en heeft een topsnelheid van 400 km/u. Op de ‘Alta Velocita’ (Hoge snelheid) lijn tussen Turijn en Salerno wordt de reistijd van Rome naar Milaan tot 2 uur en 20 minuten teruggebracht.
Het is volgens de bouwers tevens de stilste trein met het laagste energieverbruik.

De befaamde auto-ontwerper Giorgetto Giugiaro (hij ontwierp tientallen auto’s, o.a. de eerste Golf) tekende het interieur van de trein. In de stijlvolle coupés kan je kiezen tussen het Executive, Business, Premium en Standard comfortpakket. In de meeste exclusieve rijtuigen genieten passagiers van een gastronomisch menu van de Italiaanse topkok Gianfranco Vissani.

Italo HSL trein

De snelle rode Italotrein

Nieuwe HSL-lijnen van Nuovo Trasporto Viaggiatori

Op het moment dat  Trenitalia zijn paradepaardje toonde liet concurrent NTV ( Nuovo Trasporto Viaggiatori), een initiatief van Ferrari-president De Montezemolo, weten dit jaar nieuwe lijnen te openen. De Italo verbindt nu Venetië, Mestre en Padua met Bologna, Florence en Rome. Een flitsrit van Milaan naar Turijn duurt nog maar 44 minuten met de nieuwe verbinding van NTV tussen deze steden.

In zeven uur van Amsterdam naar Milaan

Het duurt nog wel zestien jaar maar dan moet een treinrit van Amsterdam naar Milaan via Parijs in minder dan zeven uur kunnen. In 2028 is namelijk de nieuwe spoorwegtunnel voor hogesnelheidstreinen tussen Frankrijk en Italië klaar, zo werd begin december 2012 besloten.

Nieuwe spoortunnel Frankrijk Italie

De lijnen die door de nieuwe spoortunnel tussen Frankrijk en Italië gaan rijden

De nieuwe 8,5 miljard euro dure tunnel door de Alpen werd door milieubeschermers fel bekritiseerd. Ze vrezen een te grote impact op de natuur door de hogesnelheidstrein. De Franse president François Hollande wees er nog wel op dat ook de Europese Unie nog overtuigd moet worden, want die moet 40 procent van de kosten dragen.

De meer dan 50 kilometer lange tunnel op het  traject tussen Turijn en Lyon moet de reistijd tussen Parijs en Milaan van zeven naar ongeveer vier uur inkorten.

Links

Klik voor meer informatie over Hogesnelheidslijnen in Italië of treintijden op deze links:

Italiaanse spoorwegen: www.trenitalia.com
Concurrent NTV: Italo trein

2 reacties

  1. Cari signori,l’Italia mette i treni veloci ma al sud li sta togliendo,le stazione chiuse e abbandonate che ci dormono i senza tetti stranieri,che vergogna.

  2. Flitstrein is werkelijk het meest onnozele en kinderachtige woord dat iemand kan gebruiken om een hogesnelheidstrein te beschrijven.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*